معرفت به صفات الهی به عبادتهایمان ارزش میدهد
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۸۲۷۴۷
دعاها و مناجاتهایی که از ناحیه خاندان عصمت و طهارت به ما رسیدهاند، سرمایه بینظیر و بیبدیل جهان تشیع است؛ اگر نبودند این دعاها و مناجاتها، بلد نبودیم با خدای منان چگونه سخن بگوییم؛ زیرا سخن گفتن، با معرفت و شناخت ارتباطی مستقیم دارد.
مریم احمدی شیروان/
دعاها و مناجاتهایی که از ناحیه خاندان عصمت و طهارت به ما رسیدهاند، سرمایه بینظیر و بیبدیل جهان تشیع است؛ اگر نبودند این دعاها و مناجاتها، بلد نبودیم با خدای منان چگونه سخن بگوییم؛ زیرا سخن گفتن، با معرفت و شناخت ارتباطی مستقیم دارد؛ ابتدا باید خدا را بشناسیم تا بتوانیم با او درست سخن بگوییم؛ هر چند که به تعبیر قرآن «سُبْحَانَ رَبِّکَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا یَصِفُونَ»؛ او پاک و منزه از هر توصیفی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دعای جوشن کبیر را از زندان رمضان بیرون بیاوریم
استاد بهرامپور با اشاره به اینکه دعای جوشن کبیر از خداوند نشأت گرفته و آسمانی است، میگوید: طبق حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) که در مصباح کفعمی و مفاتیحالجنان نیز آمده است، جبرئیل در یکی از جنگها بر رسول خدا(ص) نازل شد و گفت: خداوند به تو سلام میرساند و میفرماید: هر کس با نیت خالص، دعای جوشن کبیر را در آغاز ماه رمضان بخواند، خداوند متعال شب قدر را روزی او میکند و برایش 70هزار فرشته میآفریند که خدا را تسبیح میگویند و تقدیس میکنند و پاداش آنان را برای او قرار میدهد. ای محمد! هر کس این دعا را بخواند، میان او و خدای متعال حجابی نمیماند و از خداوند، چیزی درخواست نمیکند مگر آنکه خدا آن را به وی عطا میکند.
او اضافه میکند: هر چند به خواندن این دعا در ابتدای ماه مبارک رمضان و شبهای قدر تأکید شده اما باید دعای جوشن کبیر را که حاوی اسرار عمیق خداشناسی است از زندان رمضان بیرون آورده و برای ذکر آن برنامههای هفتگی در طول سال در نظر بگیریم. مردم به خواندن برخی دعاها عادت کردهاند؛ مانند دعای کمیل، ندبه و... اما باید بدانیم تنوع دعا، معرفتهای متعدد میآورد که باید به آنها نیز پرداخته شود.
تجلیهای اسمای مبارک را در زندگی میبینیم
این مفسر قرآن کریم در ادامه توضیح میدهد: اسمای الهی در این دعا مفاهیمی بسیار بزرگ و عالی دارند؛ بهطور نمونه در فرازی از این دعا میخوانیم یا مُحَذِّرُ؛ یعنی ای ترساننده؛ این به معنای ترسیدن از خطر قطعی و احتمالی است. در این صفت به جزای اعمال تهدید شدهایم اما میبینیم که معنایی فراتر از آن دارد. خداوند فرموده است: این پرندگان را میبینید که راحت راه میروند و سالم میمانند؟ برای این است که من آنها را ترسان قرار دادم. به بشر هم گفتهایم امروز دنیا، فردا آخرت. به همین دلیل او میترسد و گناه نمیکند. من انسان را خطرگریز فطری قرار دادم.
او به نام دیگر خدای بزرگ نیز اشاره کرده و میگوید: آنجا که میگوید یا مُصَوِّرُ؛ یعنی ای صورتگر، معنای وسیعی را شامل میشود. در سوره آلعمران گفته شده است: هُوَ الَّذِی یُصَوِّرُکُمْ فِی الْأَرْحَامِ کَیْفَ یَشَاءُ؛ اوست که در رحمها شما را صورتگری میکند؛ این صورتگری محدودیت ندارد و همه چیز را شامل میشود؛ یعنی تمام صورتهایی که در این عالم مانند درخت، برگ، گل، حیوانات، حشرات، آدمیان و... وجود دارد را او تصویرگری کرده است. حافظه و خیال از تجلیهای اسم مبارک «مصور» است.
متخلق به اخلاق الهی شویم
بهرامپور با بیان اینکه باید تلاش کنیم متخلق به اخلاق الهی شویم، بیان میکند: وقتی ساختمانهای بزرگ را میبینیم، متوجه میشویم اسم و صفت مهندس در آنها تبلور و تجلی پیدا کرده است؛ پس باید از یک مهندس درخواست کنیم که یا مهندس، به حق مهندسیات، زمین بایر ما را ساختمان کن. دقیقاً عین این مثال ساده برای خدای عالم نیز کاربرد دارد؛ یعنی هر حاجتی دارید باید آن سنخ اسم خدا را صدا کنید؛ اگر گناه کردهاید، بگویید یاغفار؛ روزی کم دارید، بگویید یارزاق؛ گره علمی دارید، بگویید یاعالم و یاعلیم؛ راهنمایی میخواهید، بگویید یاهادی و... اگر خدا ستار است، باید تلاش کنید تا شما هم ستار شوید؛ خداوند رحیم است، تلاش کنید رحیم شوید و... به بیانی دیگر با هر صفت، قطرهای از معارف را در وجود خود متجلی کنید.
او یادآور میشود: این دعا اسرار عمیقی دارد. اسم «هادی» تجلی پیدا کرد، پیغمبران و عقل درست شد. متأسفانه عرفای بزرگوار ما نتوانستند برخی کلمات را بخوبی برای مردم بیان کنند و مردم از فلسفه و عرفان دور افتادهاند؛ باید بیشتر در این زمینه کار کرد. مردم باید بدانند تجلی اسم رزاق خداوند سبب شده این همه روزیها و روزیخواران پدید بیاید.
جوشن کبیر یک دوره خداشناسی است
این استاد قرآنپژوه تأکید میکند: باید علاوه بر اینکه این دعا را برای ثواب بردن میخوانیم، در نظر داشته باشیم اگر سعی کنیم در همین ماه رمضان، حداقل به معنای پنج تا از این صفات اشراف پیدا کرده و آن را جزو عقاید خود قرار دهیم، عبادتهایمان گران خریداری شده و ارزش پیدا میکند؛ با این دعا رشد معرفتی پیدا کرده و با خواندن آن نمازها، صدقهها و اعمال خیر نیز قیمت بسیار پیدا میکند. این دعا اکسیر است. اگر فردی جوشن کبیر را بخواند و به واسطه آن معرفت خداشناسی پیدا کند، به درک بالایی دست مییابد. البته برخی از این اسمها تقلیدی و برخی اختصاصی است؛ اینکه میگوییم ای خدایی که هیچ چیز بر تو مخفی نیست؛ این یک صفت اختصاصی است. اما برخی صفات مانند غافر، رزاق و... برای بنده هم قابل تقلید کردن است. باید بدانیم اگر خلق و خو و صفات الهی گرفتیم به بهشت وارد میشویم؛ در این سیل اخیر دیدیم که جمال درون مردم نیکوکار بیرون ریخته شد و به اخلاق الهی تخلق پیدا کردند.
بهرامپور در پایان تأکید میکند: جوشن کبیر یک دوره خداشناسی است؛ اگر بخواهیم در توحید ذات، توحید صفات، توحید افعالی و به بیانی دیگر با خدا آشنا شویم، باید این دعا را بخوانیم و در نظر داشته باشیم خواندن دعای جوشن کبیر یکی از راههای درک شب قدر است.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: شب های قدر ماه رمضان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۲۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شهید مطهری در اوج حکمت و استادی، روضه خوانی را ترک نکرد
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله دکتر مرتضی مطهری در مسجد جامع نارمک برگزار شد. در این مراسم که از طرف خانواده شهید مطهری و ستاد سالگرد برگزار شد، اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
حجت الاسلام سید محمدرضا هاشمی تهرانی در این مراسم سخنرانی خود را با موضوع علم و معرفت و جایگاه عالم دینی در جامعه آغاز کرد و گفت: در سیره امام جعفر صادق (ع) جهل و نادانی بزرگترین مرض بود. انسان در حرف ممکن است ادعای دینداری داشته باشد، اما تا مادامی که نسبت به توحید و ولایت جاهل و نادان باشد و نتواند حق را از باطل تشخیص دهد، دینداری اش هم ارزشی نخواهد داشت.
وی با اشاره به روایتی که در زمره روایات دقیق اهل بیت (ع) است اظهار داشت: از پیامبر اکرم (ص) سوال کردند که کدام عمل از همه اعمال پرفضیلتتر است. پیامبر در جواب فرمودند: پرفضیلتترین عمل، علم به خداست. سوال کننده متعجب شد و فکر کرد که پیامبر متوجه سوال وی نشده است و دوباره سوال را پرسید. حضرت نگاهی کردند و باز فرمودند همان پاسخ را فرمودند. سوال کننده تعجبش بیشتر است و گفت من از عمل میپرسم شما جواب من را چیز دیگری میدهید. حضرت فرمود اگر کسی علم به خدا نداشته باشد، معرفت به توحید نداشته باشد، شناخت نداشته باشد کمترین اعمال او مقبول درگاه خداوند است. اما آن کسی که نمیداند چه کسی را میپرستد و علم به خدا ندارد و حقیقت توحید برای او مجهول است هر چقدر هم عمل کند فایدهای ندارد.
هاشمی تهرانی با بیان اینکه علم و معرفت یک حقیقتی است که ائمه اطهار مکرراً شیعیان را به آنها توصیه میکردند، تصریح کرد: محب و شیعه بیسواد و بیمعرفت، به درد اهل بیت (ع) نمیخورد. معارف غنی اهل بیت (ع) غیر از این چیزهایی است که ما در کتابهای خود میخوانیم. اهل بیت (ع) در مقام آموزش شیعیان یک راه خاصی را طی کردند. شیعه و محب بی سوادِ جاهل به چه دردی میخورد.
این سخنران با بیان اینکه یکی از ویژگیهای برجسته و منحصربفرد استاد مطهری این بود که تراز منبر را در عالیترین سطح خود حفظ کرد، ادامه داد: استاد مطهری جایی که منبر میرفت وقتی پایین میآمد منبر و مطالب او کتاب معرفتی شیعه میشد. در زمان خود برخی از این کتب به چاپ ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میرسید.
استاد مطهری تراز عالم دینی را حفظ کرد. اینکه ما بنشینیم خواب، خاطره و حکایات شخصی تعریف کنیم به چه دردی میخورد. باید از استاد مطهری یاد بگیریم.
حجت الاسلام هاشمی تهرانی گفت: ابان ابن تغلب از بزرگترین اصحاب اهل بیت بوده است. کسی که امام صادق (ع) برای او احترام ویژهای قائل بود. ذهبی یکی از رجالیون قدرتمند اهل تسنن نقل میکند که احترام ابان ابن تغلب در مسجد النبی و مدینه بیشتر از امام صادق (ع) بوده است. تمام مسلمانان از جمیع فرق به این شخصیت بزرگ سترگ آن زمان احترام میکردند. امام صادق (ع) مکرر میفرمود خدا ابان ابن تغلب را رحمت کند، او ۴۰ هزار حدیث از پدرم امام باقر (ع) حفظ کرده بود، مکرر فرمود اگر ابان نبود روایات امام باقر (ع) ضایع شده بود. اینها شیعه بودند و در مسیر احیای امر اهل بیت کار میکردند.
این سخنران مذهبی اضافه کرد: هیئت گرفتن و نماز جماعت فوقالعاده خوب است، اما آنچه که یکایک ما موظف هستیم این است که معارف اهل بیت (ع) را ابتدا یاد بگیریم و به نسل بعد خود منتقل کنیم.
وی با اشاره به اینکه مساله حجاب یکی از معضلات کف جامعه است که خیلی فراگیر است، ابراز کرد: بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند. اگر معارف دینی در سطوح مختلف ارائه میشد و با این جوانان حرف زده میشد اینجای کار نبودیم. آیت الله مطهری با سعه صدر با تمام مخالفین بحث میکرد. مباحثات دقیق، بدون اینکه از کوره در برود. اسلام این را میخواهد که انسان آنچنان قدرت پیدا کند و معرفت عمیق دینی را آنچنان ارائه کند و بگوید هر کسی هر چه شبهه دارد بیاورد. این خصیصه مکتب تشیع و امام صادق (ع) است. علمای ربانی دین ما این چنین بودند.
هاشمی تهرانی گفت: تهران بزرگانی به خود دیده است. مرحوم ابوالحسن رفیعی قزوینی، مرحوم شاه آبادی در تهران منبرهای عمیق معرفتی میرفتند که پامنبریها آنها طلاب و دانشجو نبودند، بازاریهای تهران بودند. مرحوم آیت الله میرزا عبدالکریم روشن در چهارراه سیروس برای مردم توحید تبیین میکرد.
او با ابراز تأسف از اینکه امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته است، اظهار داشت: علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند. هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد. آقای مداح میآید سینه زنی را برگزار میکنند و تمام میشود.
حجت الاسلام هاشمی تهرانی در پایان گفت: برخی آقایان علمشان که بالا میرود دیگر ابا دارند که روضه بخوانند اما شأن جلیل القدر مرحوم آقای مطهری این بود که در اوج حکمت و استاد تمامی حوزه و دانشگاه وقتی منبر میرفت روضه میخواند و در روضه برای سیدالشهدا هق هق میکرد که نشان میدهد در اوج علم و معرفت هم که باشی تنها راه نجات، راه اختصاصی رحمت واسعه حضرت سیدالشهداء (ع) است.
کد خبر 6095665 سمانه نوری زاده قصری